Butikkenes Søkelys

Butikkenes Søkelys

Her møter vi våre fantastiske skapere og selgere.

Vi får snakker med

Angelica

som driver BEAN-Norway

Hei Angelica! Kan du presentere deg selv og fortelle oss hva du gjør?

Hei! Jeg heter Angelica og er grunder av BEAN Norway – vår base er i Oslo, og vi designer, syr og selger hundetilbehør. Vi lager bærekraftige produkter i økologisk bomull og kork.

Hvis du måtte beskrive arbeidet ditt med bare tre ord, hva ville det vært?

Lidenskap, nøyaktighet og skapning

Hva inspirerer deg?

Alt rundt omkring meg; mennsker, miljø, nye utfordringer

Kan du fortelle oss gjennom din kreative prosess?

Det er mange ideer, mye som skal testes ut, og det blir en del justeringer langs veien. Nøyaktighet ligger i min natur, og det tar litt tid innen jeg blir helt tilfreds. Jeg har heldigvis en god sparringspartner at bolle idéer sammen med!

Du er en skapere av mange ferdigheter. Hvordan lærte du håndverket ditt?

Jeg har tatt t utdannelse i utlandet; Auckland (New Zealand), Vancouver (Kanada) og Køpenhavn (Danmark). I tillegg har jeg praktisert hos en skredder for att bli bedre inom sømnad.

Hvilken del av din kreative virksomhet liker du best?

Jeg liker at ingen dag er den samme, at man skaper sine egne rutiner, bygger på sin egen drøm, å følger sine satte mål og ambisjoner. Blir lykkelig av att tenke på fremtiden!

Har du en favoritt fargekombinasjon og er det en farge du aldri bruker i arbeidet ditt?

Jeg er veldig glad i farger og mønster, og bruker mye av det i mine kolleksjoner. De fleste farger er ganske duse, har brukt så mange dominante farger hittil.

Hvis du kunne ‘kle på’ hvilken som helst kjent hund, hvilken ville det vært?

Bianca Ingrossos to hunder!

Takk for praten Angelica!

Et utvalg BEAN-Norway produkter

Vi får snakker med

Guro Elisabeth Ødegård

a.k.a. Tegne Guro

Hei Guro, så hyggelig å få muligheten til å snakke med deg!

Guro Elisabeth Ødegård med ‘Blått Hjerte’ – et av hennes favorittverk

Hvorfor og hvordan ble du kunstner?

Tegning og maling er noe som alltid har kommet lett for meg, jeg har holdt på med dette så lenge jeg kan huske. Jeg er oppvokst i et hjem hvor jeg alltid fikk være kreativ, mine foreldre malte og var like engasjert i kunst som meg, så jeg har det nok i blodet. Etter tre på med kunstfag på Nesodden VGS, startet jeg på Strykejernet Kunstskole, hvor jeg fikk muligheten til å utvikle meg, og finne min egen stil.

Har stilen din blitt utviklet siden starten av karrieren din? Hvordan?

Jeg er fremdeles i utvikling, og vil nok alltid være det, men det er interessant selv for meg å se tilbake på det jeg lagde for 10 år siden og sammenligne det med hva jeg skaper i dag. Jeg hadde nærmest et maniskt og veldig inntenst uttrykk før, mens jeg sakte men sikkert har flyttet meg mot det mer nostalgiske og harmoniske etter hvert som jeg har blitt eldre.

Hvordan vil du beskrive arbeidet ditt nå?

Det er viktig for meg å skape noe som gir en positiv opplevelse for øyet som ser, jeg bruker ofte milde og rolige farger, og har som oftest noe botanisk inspirert ved alt jeg lager, Jeg har en sterk dragning mot naturen, og bruker dette som en inspirasjonskilde.

Hvem er dine største kunstneriske påvirkninger?

Jeg blir lett inspirert av andre, kjente og mindre kjente kunstnere, men skal jeg nevne noen med navn, har jeg alltid hatt en stor interesse av Vincent van Gogh og Hilma af Klints arbeid, samt Tove Jansson, Ingrid Torvund, Robin Crofut-Brittingham og mange flere.

Hvilket er ditt favoritt arbeid til nå og hvorfor?

Det er ikke alltid jeg blir så fornøyd med det jeg skaper, og jeg har en tendens til å pirke på det meste jeg gjør, bli misfornøyd og fort bli lei, men et bilde jeg alltid har hatt glede av, og alltid vil være glad i , er «Blått Hjerte». Jeg malte dette mens jeg var på et veldig godt sted mentalt i livet, og hver gang jeg ser det nå, gir det meg en følelse av nettopp dette øyeblikket da jeg satt å malte det.

Guro i kreativ modus med en vakker utsikt fra Ormøya

Hvor finner du inspirasjon?

Som nevn tidligere, har jeg alltid hatt en sterk dragning mot det botaniske, og finner ofte inspirasjon ved å studere planter og blomster jeg plukker med meg fra skogen. Jeg har alltid vært glad i symmetri og mønster, noe man kan se i det meste jeg skaper, fra jeg var liten jente og frem til i dag har jeg alltid følt en trang til å male og tegne detaljerte mønster.

Beskriv favorittstedet ditt for å være kreativ.

Når jeg arbeider med kunst, liker jeg å skape en slags»kreativ hule» rundt meg, jeg pakker meg inn i varme klær, setter vaser med friske blomster rundt meg, finner frem favorittbøkene med gamle illustrasjoner av blomster og botanikk, og setter på klassisk filmmusikk eller Edith Piaf

Når på dagen er du mest kreativ?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er en morgenfugl, jeg jobber faktisk aller best på kvelden, når roen har satt seg og solen er på vei ned, da kommer kreativiteten lett frem.

Hjelper din kunst deg på andre områder av livet ditt?

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg ikke hadde hatt muligheten til å uttrykke meg vie kunsten, jeg ser på selve prosessen som en form for terapi, jeg er i harmoni med meg selv og følelsene mine når jeg klarer å skape, og dette gir meg mye glede.

Hvordan klarer du en balanse mellom arbeid og privatliv som kunstner?

Det er ikke alltid like lett å balansere jobb og privatliv, spesielt om man jobber hjemmefra, og man ikke selv kan styre når kreativiteten skal komme. Det aller viktigste er vel å ha mennesker rundt seg som gir deg glede og energi, og som heier på deg til enhver tid. Min samboer jobber selv hjemmefra, så vi har en god dynamikk, og gir hverandre rom til å jobbe når vi vil.

Har du noen gang opplevd «artists block» og hvordan kom du deg gjennom det?

Jeg har til tider vanskeligheter for å skape noe nytt, og ofte kommer det ut noe helt annet en det jeg ønsker. Jeg er et relativt sensitivt og følsomt menneske, som ofte blir styrt av det som er inne i meg av tanker og følelser. Når jeg opplever at jeg ikke finner noe glede av å male eller tegne, tar jeg en pause. Jeg kan gå ut i naturen, lese bøker, og prøve å finne inspirasjon ved å gi meg selv ro og tid. Kreativiteten kommer alltid tilbake, men for at den skal komme, trenger jeg harmoni og glede i livet.

Foretrekker du å se på andres kunst eller å skape din egen?

Jeg har en stor glede av å se andres kunstuttrykk, og går ofte på utstillinger og museer. Jeg blir lett inspirert, og det er oppmuntrende og gøy å se alt som skapes rundt meg.

Skaper du kunst for deg selv eller for andre mennesker?

I utgangspunktet skapte jeg kunst som en form for selvterapi, det er nødvendig for meg å kunne sitte å male og tegne. Etter at jeg fikk min første hjemmeside som gave i 2018, ble jeg møtt med overveldende tilbakemeldinger og ønsker fra andre om å få kjøpe det jeg lagde, og vips så ble TegneGuro skapt.

Noen store planer for Tegne Guro i 2022?

2022 har vært et tøft år for meg på, jeg har måtte ta pause fra både kunst og annet arbeid grunnet sykdom, men jeg er nå på bedringens vei, og krysser fingrene for en kreativ tid i møte

Takk Guro for praten og for at vi fikk ble litt bedre kjent med deg.

Vi får snakke med

Sandy Holt

av Sandy Holt Ceramics

Hei Sandy! Kan du presentere deg selv og beskrive hva du gjør?

Hei! Veldig kort fotalt heter jeg Sandy Holt, er 35 år, og lager ting og tang i keramikk.

Sandy Holt driver Sandy Holt Ceramics (foto av Frederick Kihle)

Har du alltid vært en kreative skapere ?

Ja, jeg har alltid hatt behov for å skape, og å være kreativ. Jeg har drevet med musikk og teater store deler av livet, og jeg har har gjennom livet latt kreativiteten få utløp gjennom å skrive musikk og tekster, noe jeg fortsatt gjør, og som jeg nærmest føler er en del av identiteten min. Keramikken kom inn i livet mitt på et litt senere tidspunkt, men den tok meg til gjengjeld skikkelig med storm.

Hvordan startet din interesse for keramikkproduksjon? Hvordan lærte du kunsten?

Min interesse startet faktisk helt tilfeldig ved at jeg og en venninne tok et helgekurs i keramikk, etter å ha snakket om det en stund. Jeg er uføre pga søvnlidelser, og hadde akkurat hatt et år som var ganske vanskelig både fysisk og psykisk, da vi bestemte oss for å ta dette kurset. Og lite visste jeg da om hvor totalt det skulle forandre livet mitt!

Hva var det første ting du lagte i leire?

Det første jeg lagde i leire var en håndbygget vase, som vi lagde på kurset. Det frustrert meg veldig at jeg ikke fikk nok tid å gjøre den så perfekt som jeg ville, siden vi kun hadde noen få timer til rådighet. På slutten av kurset fikk vi alle 10 minutter hver ved dreieskiva, og dette var egentlig det jeg hadde gledet meg mest til gjennom hele helgen. Og 10 minutter var jo selvfølgelig ikke nok tid, og den lille skeive skålen jeg lagde fortalte meg at dette MÅ du prøve igjen, men med bedre tid. Jeg ble egentlig litt overrasket over meg selv, og at jeg fortsatt hadde lyst til å prøve mer etter at jeg ikke fikk det til å bli som jeg ville på kurset. Jeg er nemlig en av dem som ikke ser noe poeng i holde på med ting man ikke umiddelbart er veldig god i. En utrolig dårlig, og umoden egenskap, forresten. Så ikke ta etter meg her. Men dette viste meg i hvert fall at jeg hadde funnet noe som var ganske spesielt for meg.

Hva driver deg til funksjonell keramikk?

Dette synes jeg det er litt vanskelig å svare på, men det er nok interessen min for interiør, og at det er veldig viktig at det jeg har rundt meg i hverdagen gir meg glede, at det er estetisk pent, og ikke minst funksjonelt. Jeg er personlig ikke så glad i pynt som ikke kan brukes til noe, og velger heller å innrede hjemmet mitt med fin brukskunst. Og det er også derfor jeg liker å lage brukskunst. Alt jeg lager, kommer jo fra meg, og tar utgangspunkt i mine preferanser, ideer og følelser.

Noen fine Sandy Holt vaser under produksjonen

Hvordan vil du beskrive estetikken din og hvordan utviklet du stilen din?

Jeg vil selv beskrive estetikken min som en blanding av kaos og kontroll. Jeg liker best å jobbe med enkle, runde, og myke former. Men det må alltid være et eller annet som «bryter» litt med uttrykket. Og den kontrasten kan komme i form av hvordan en hank er formet, hvor den er plassert på koppen, valg av glasur, farge på glasur, eller hvordan jeg velger å legge glasuren..etc. Jeg ser alltid for meg sluttproduktet før jeg starter med å lage noe, og på den måten har jeg alltid planlagt hvor i prosessen jeg skal bryte av kontrollen. Store deler av det å skape keramikk for min del, skjer i hodet, lenge før jeg faktisk sitter ved dreieskiva. På den måten har egentlig stilen min vært den samme fra jeg startet, det har bare vært et spørsmål om å lære seg de riktige ferdighetene for å få til det jeg ser for meg.

Normalt tar det rundt 4 uker fra jeg setter meg ved dreieskiva, og til produktet er ferdig.

Sandy Holt

Hvor kommer inspirasjonen din fra?

Jeg skulle gjerne nevnt en hel haug med kunstnere, og si at jeg aktivt bruker annen kunst som inspirasjon, men det er faktisk ikke sant. Som jeg nevnte tidligere lider jeg av søvnproblemer, noe som fører til mange timer i senga hvor tankene får flyte som de vil, og i denne «stillheten» oppstår det mange nye ideer. Jeg kan lage en kopp 50 ganger løpet av denne tiden, og får mulighet til å teste ut forskjellige leirtyper, forskjellige former, og forskjellige glasurer, i tankene. Og som regel kommer jeg frem til noe til slutt som jeg tror vil fungere. Så for å være helt ærlig tror jeg inspirasjonen min kommer fra alt jeg noen gang har opplevd, og alt jeg har sett, som har ført til at jeg er den jeg er, og derfor kan skape innenfra og ut.

Produktene trenger masse tørketid

Hvor lang tid tar det å lage et stykke og hva er involvert?

Normalt tar det rundt 4 uker fra jeg setter meg ved dreieskiva, og til produktet er ferdig. Alt starter jo som sagt med en tanke, og så må leira knaes og blandes. Deretter er det tid for det jeg synes er det morsomste i hele prosessen, nemlig selve dreiinga. Etter dette, skal det tørkes et par dager, før man skal dreie av. Dvs, dreie av i bunn, slik at produktet lager kan få en fin bunn. Etter dette skal det tørkes igjen. Gjerne opp til en uke. Og så er det tid for første brann, råbrann. Her brennes godset på ca 900 grader, og det skjer en masse kjemiske prosesser,vog ikke minst brenner du bort all fuktigheten i leira, som gjør at det etter 1 døgn i ovnen er klar for å glaseres. Og når det er ferdig glasert, skal det brennes igjen. Og SÅ, så er det ferdig! Lang, og kanskje litt kjedelig avhandling om keramikkens reise, men kanskje greit å vite hvorfor ting tar så lang tid.

Kan du beskrive ditt arbeidsplass/studio? Hvor er den og hvordan skulle du beskrive den?

Studioet mitt ligger i gamlebyen i oslo. Et lite, koselig studio hvor jeg har plass til å gjøre akkurat det jeg trenger.

Er det noe i ditt studioet som du ikke kunne levd uten?

Der må jeg nok svare ovnen. Og Jokeren over gata som alltid er der når mitt behov for sjokomelk, kjeks og usunn snacks blir for stort. Noe som skjer sånn ca. hver dag.

Studio Brent i Oslos Gamle Byen

Hva er det beste med å være kreativ?

At man har muligheten til å bygge opp noe helt nytt bare ved hjelp av en tanke, og innsatsvilje.

Hvordan føles det å være en del av Norges håndverksmiljø?

Det synes jeg er så fint! Min plattform er jo først og fremst instagram, og der har jeg kommet i kontakt med så utrolig mange fine håndverkere. Mennesker som er mer enn villig til å dele av sin kunnskap og erfaring.

Hva vil du si til noen som planlegger å selge arbeidet sitt?

Det viktigste jeg vil si her, er: Ikke begynn å selg tingene dine før du er sikker på at du selv vil være stolt av dem om 10 år også. Finn din egen stil og ditt eget uttrykk før du begynner å selge. Og når du har kommet dit, kjør på! Det er ikke så skummelt som det virker som. Og hvis du er redd for at det kommer til å bli ubehagelig å promotere seg selv, og egne ting, kan jeg forsikre deg om at etter et par måneder, har du glemt hvem du egentlig er, og promoterer dine egne ting helt skamløst. Jeg vet ikke om dette egentlig er noe å trakte etter, men jeg sier kjør på, allikevel!

Noen store planer for Sandy Holt Ceramics i 2022?

Jeg har ingen store planer for 2022. Dette året skal jeg bruke på finne ut av hvor mye jeg kan produsere iløpet av et år, og hva som er et holdbart mål i lengden. Så for min del blir det neste halvåret ganske likt det forrige halvåret, dager i studioet, og regelmessige oppdateringer av nettbutikken min.

Takk for praten Sandy, så gøy å kjenne deg litt bedre

Den flinke

Lene Myhre

Som driver Lene M. Art

Denne uka snakker vi med Lene Myhre av Lene M. Art

Hei Lene, så hyggelig at vi får snakke litt med deg. Kan du fortelle oss litt om deg selv?

Takk selv! Det er hyggelig å få muligheten til å introdusere meg selv.

Jeg er 33 år og kommer opprinnelig fra et gårdsbruk på et lite sted i Nord-Norge, men flyttet til Oslo da jeg var 19 år og bor fortsatt her nede på østlandet – nå med samboer og to barn.

Fortell oss din historie. Har du alltid likte å male?

Jeg begynte å tegne i 7. klasse, fordi det var en annen jente som jeg syntes var så flink. Så misunnelse var en drivkraft. Og drev med det helt frem til og med Videregående. På den tiden var jeg veldig opptatt av fantasy, så det ble mye alver og slikt. Jeg flyttet til Oslo for å gå på Kunstfagskole, men det var dessverre ikke helt riktig for meg. Etter to år på den skolen mistet jeg futten litt. Inspirasjonen forsvant. Sluttet å tegne frem til jeg fikk barn nummer to – så rundt 10 år. Var ikke før jeg begynte å tegne igjen at jeg fant fram til Akvarell. Jeg hadde jo drevet med det før, men nå tiltalte det mer til meg og jeg fant inspirasjon i hverdagen min.

Du er ofte inspirert av naturen, hvorfor det? Hva er det om naturen som inspirerer deg?

Naturen er jo rundt meg hele tiden. Nå bor jeg på landet, så bare jeg går ut døren kan jeg alltid finne noe som inspirerer. Når jeg begynte å tegne og male igjen så klarte jeg ikke lenger å relatere meg til alver og feer som jeg tegnet i tenårene. Naturen og hverdagen var det som tiltalte mer. Nå er jeg blitt sånn at om jeg går en skogstur så plukker jeg alltid med meg kongler, fjær og alt som er.

Noe av Lenes kjente sopp på gang

Når bestemte du deg at du ville lage produkter av dine kunstverk?

Det var vel en tanke om å gjøre kunst og illustrasjon mer tilgjengelig. Jeg er ikke selv en type som kjøper masse bilder bare for å ha. Jeg liker at ting kan ha en funksjon og være til nytte. Da falt det seg litt naturlig å tenke at mine bilder kunne bli brukt til produkter istedenfor. Noe som kan være både fint og nyttig.

Lenes Sjiraffer på gang. Kjøp kunsttrykken her

Hva innebær det at å være kreativ for deg? Hvor får du dine ideer i fra?

For min del så må jeg jobbe litt med kreativiteten. Har jeg lange opphold, så stopper det opp. Det er viktig å være i en nokså konstant flyt på en eller annen måte – enten gjennom å skisse, jobbe med farger eller male. Får mine idéer både fra det jeg ser når jeg er ute og fra bøker. Jeg har blitt en liten hoarder på bøker som gjelder planter, dyr, sopp og slikt. På instagram er det også et veldig stort og kreativt inspirerende miljø.

Har du et favorittprodukt eller kunstverk, og hva er det som gjør dette så spesielt?

Jeg er min egen værste kritiker, så jeg ser alltid noe galt med det jeg har laget. Men én av de jeg liker best må være en boletus frostii jeg malte ifjor. Bare veldig fornøyd med fargen og detaljene. Ellers er jeg sånn at jeg liker gjerne bedre det jeg lager i skissebøkene mine. Der er det ikke noe underliggende press hos meg selv som regel. 

Lenes boletus frostii på gang

Noen store planer for Lene M Art i 2022?

Det er vel bare å få bygd opp mer rundt det jeg driver med nå. Nå ut til flere og bygge opp min egen hjemmeside. Jeg begynte og i fjor å lage min egen akvarellmaling som jeg nå selger og det å utvikle det videre er noe jeg ønsker å gjøre. Fargeleggingsbok er også en liten drøm, men det er nok lenger frem i tid.

Takk Lene for den hyggelige praten og for dine fine kunstverk og produkter.

Denne uken skinner butikkens søkelys på Ile av Eli’s Eli Grevskott Indrebø

Vi snakker med

Eli Grevskott-Indrebø

som driver Ile av Eli



Hei Ile av Eli! Jeg tror det er på tide med en introduksjon – hvem er du, hvor jobber du og hva gjør du?



Jeg heter Eli, jeg bor i Ski utenfor Oslo og jeg er utdannet interiørdesigner. Jeg jobber som butikksjef i en fargehandel på dagtid og driver Ile av Eli ved siden av. Ile betyr å haste eller forte seg, noe det er mye av i mitt, og mange andres, liv. Jeg har alltid mye på gang og mange jern i ilden og elsker å skape. Jeg har mann, to barn og en katt og showroomet mitt er i første etasje der vi bor i Ski. 


Fortell oss din historie. Kan du si noe om hvilke veier somførte til for å bli en kreativ produktdesigner?



I 2018 var vi i Hellas på høstferie og jeg kom i kontakt med en ung jente i en skinnbutikk. Jeg elsker skinn esker og ble naturligvis trukket mot alle veskene som hang utenfor. Jeg bestilte noe av henne der og vi utvekslet kontaktinformasjon. Senere, etter jakten på en ultimat skinnsekk til laptop og bøker, kontaktet jeg Georgia med skisser. Hun lagde den helt etter tegningene og den ble helt perfekt. Dette var starten, og etter det ble det flere og flere modeller og større og større kvantum. I 2020 lagde jeg meg en nettbutikk selv og Georgia er fortsatt ansvarlig for produksjonen, og all kommunikasjon skjer direkte mellom henne og meg. Julemarkeder og andre markeder har gitt meg muligheten til å vise produktene fram fysisk, men det er på Instagram min største aktivitet skjer. Jeg har også hatt samarbeid med andre kunsthåndverkere og kreative folk, og håper på enda mer av det. 

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er image2-1.jpeg
Her jobber Georgia med en Ileveske i sitt verksted i Hellas
Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er hELLAS-VERKSTEDET.jpeg
En skattekiste av lærvarer klar for frakt til Norge fra Hellas

Hva er dine personlige egenskaper som førte til at du nå er produktdesigner og har en egen bedrift? 



 Jeg har alltid tegnet, dagdrømt og vært skapende. Jeg tror veldig på tilfeldigheter i kombinasjon med mye arbeid. Jeg liker å jobbe og får mestringsfølelse av små seiere underveis, og jeg er sta. Jeg gjør gjerne mange ting på en gang, noe som kanskje ikke alltid er like lurt, men det er effektivt og det får ting gjort. Da vi mistet pappa brått i 2018, skjedde det mye inni meg, og jeg fikk en veldig trang til å leve og være uredd. Vi vet aldri hva som skjer i morgen, så vi må selv gjøre dagen i dag produktiv og god. Jeg brenner for å jobbe hardt, være stolt og skape sin egen lykke, og være rause mot medmenneskene våre. Da jeg var liten hørte jeg: «Om du bruker all den energien din på noe positivt, vil du få utrettet mye», og det lever jeg etter. 

Hva inspirerer din kreativitet og hva er det som gir deg energi for ditt arbeid?



Natur og folk inspirerer meg. Jeg liker naturmaterialer og tenker på bærekraft og kvalitet når jeg streber etter å lage solide og holdbare produkter. Jeg søker etter det som er funksjonelt i folks liv og anser meg selv for å være ganske gjennomsnittlig, nettopp derfor er det lett å finne hvilke egenskaper folk ønsker av en skinnveske. Jeg leter i meg selv og egne behov. Jeg finner energi i mestringsfølelse og å oppnå mål, i trening og turer, i tid med venner og viktige mennesker. Jeg elsker bøker og blader, å sitte på kafé og se på folk eller lese bok, å se naturen endre seg med sesongene og av å være i fjellet.  Kunstutstillinger, små og spennende butikker eller gode Instagramprofiler, reiser og historie gir meg påfyll. Jeg er nok en dynamo som produserer energi mens jeg er aktiv,  og ser små ting hver dag som gir meg et lite støt i hjertet. Det kan være et hjerteformet blad, en rosa soloppgang eller en duft. Jeg tror jeg kan få inspirasjon nesten overalt. Alt kan være kunst. Humor er veldig viktig for meg, og både sorg, ironi og sinne kan bidra til å skape vakre ting. Jeg liker godt det litt uperfekte. Jeg liker folks arr og historier og jeg liker ekte mennesker og ting med historie. Det er også så spennende med skinn. Det endrer seg med tiden, kan ha små ulikheter og hver bit er unik. Som oss mennesker.

Dette bildet mangler alt-tekst; dets filnavn er design-process-scaled.jpeg
Designprossesen

Når du tenker på prosessen for å skape et produkt, hvordan kommer du til det ferdige produktet? Hvilke stadier av inspirasjon, kreativitet og designutvikling går du gjennom?



Det starter helt enkelt som en idé. Noe jeg har sett, en funksjon jeg har savnet eller noe jeg har sett et sted som jeg vil bygge videre på. Deretter skisser jeg og tenker mye på hvordan veska, i dette tilfellet, blir mest praktisk i bruk. Deretter vil jeg finne fram til et fargeutvalg som både er litt spennende og samtidig tidløst. Jeg liker godt å bruke farget skinn, men vet at naturlig skinn selger best, så jeg må balansere dette best mulig. Syersken dyr deretter en prototype som hun kommer med innspill på og så vurderer jeg den. Om det kreves endringer, gjøres det før flere produseres. Noen ganger fungerer det ikke i det hele tatt, som en liten sminkepung vi prøvde. Skinnet ble for tykt for en liten pung og vi kastet ideen bort. 

Hva innebær det at å være kreativ for deg? Hvor får du dine ideer i fra?



Å være kreativ er noe jeg ikke kan kontrollere. Det er et behov som jeg er født med og det er både en velsignelse og samtidig en litt slitsom egenskap. Jeg søker alltid noe nytt, noe som gjør at jeg ikke er god på ro, hvile og ryddighet. Det er alltid noe som er i gang og jeg begynner alltid med noe nytt om jeg har ferdigstilt noe. Oftest starter jeg på nye ting før andre ting er ferdigstilt, så det blir mange ting på en gang. Det kan være litt slitsomt. Men samtidig blir det mye moro ut av det og jeg får mestringsfølelse av alt som blir vellykket. Jeg liker å bla i bøker, blader, se på folk og kunst, jeg har studert kunsthistorie og er veldig interessert i kunst og design. Det ligger også i familien min, foreldrene min var kreative og flinke med hendene sine, besteforeldre og oldeforeldre var flinke til å tegne og skape ting. Jeg og søsknene mine har fått mye kreativitet. Ofte kommer også en idé fra noen som foreslår noe eller at noen sender meg et bilde av noe som de tror passer min strek. 


“Finnes ikke det du leter etter, skap det selv”

— Eli Grevskott Indrebø

Har du et favorittprodukt, og hva er det som gjører dette så spesielt?



Jeg liker veldig godt Ingrid-clutchen som er inspirert av en liten håndholdt clutch etter min mormor Ingrid. Den hadde en perfekt størrelse for mobil, bankkort og småtterier, pluss pass og boardingcard og er en blanding av en romslig lommebok og en liten veske. Den har både en håndlenke og en skulderrem, og kan også brukes uten reim. Man kan også bytte ut reima med en kjetting eller silkebånd og den er en sånn veske som kan henge i gangen med alt det nødvendigste, slenges oppi en større jobbveske og også brukes på reise, på restaurant og på byen. Jeg liker at ting fungerer til mange ulike aktiviteter, det er også en bærekraftig tanke. Ingrid-clutchen kommer i flere farger og fargene endres stadig. De fargene som finnes i dag, kommer kanskje aldri igjen, det er en spennende og levende vare som er evigvarende, i mine øyne. 

Noen store planer for Ile av Eli i 2022?



Jeg er veldig glad for å være en av skaperne i Hilsener. Jeg skal også lansere noen nye fargekombinasjoner på eksisterende vesker og jeg skal utvikle noen nye. Jeg skal arrangere Åpent Showroom hjemme i Ski, noe jeg også gjorde før jul, med godt besøk. Et vårmarked er på planen, med flere ulike aktører. Jeg vil stå på noen markeder rundt i landet, tenker jeg og nettbutikken vil gå sin gang. Jeg håper på noen nye samarbeid, og spesielt håper jeg pandemien tar meg reise til Hellas for å se produksjonen live og møte familien som syr for meg. Jeg gleder meg til å se hva 2022 vil bringe. 
   

Takk for praten og for dine fine produkter!